Zabývat se otázkou morálního a trestněprávního kodexu vyžaduje, abychom se předem zamyslili nad různými formami skupinových společenství, říší a států a začít tedy od prvopočátku.
Kmenové společenství.
Představíme-li si členy nějakého indiánského kmene, kteří sedí u táborového ohně a rokují, radí se o své činnosti a budoucnosti, musíme si uvědomit, o jaké společenství se jedná, opustit myšlenku na nějaký normativní kodex a na formu státu či nějakého vyspělejšího společenství a vrátit se do primitivní formy lidské společnosti. Tito kmenoví společníci sice nemají nějaké zákony, ale mají svá společenská pravidla chování, která je váží a která zachovávají a dodržují. Je proto hrubým omylem těch, kdo se domnívají, že vážící nutící forma zákona je výtvorem teprve vzniklého státu a že lidé před vznikem státu neměli žádné mravní a společenské předpisy, kterými by se řídili.
Takovéto kmenové společenství má své šamany, své Posvátné řeky, Posvátné hory, Posvátné moře, Posvátné lesy, vychází ve svém životě ze svých instinktů, pudů. |